انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

پاژین

انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

آیا می دانستید : وجود پوشش گیاهی به منزله ذخیره آب در کوهستان و منابع زیرزمینی منطقه بوده و از این طریق طبیعتی با نشاط و زیبا خواهیم داشت.

بیانیه مشترک شبکه انجمن های محیط زیستی استان کردستان در رابطه با نابودی کانی بل خطاب به رئیس جمهور

 

جناب رئیس جمهور کانی بل شصت و چهارمین میراث طبیعی ایران ،یکی از چشمه‌های تاریخی است که از دیرباز وتاکنون جایگاه تفرج و تقدس مردم کُردنشین بوده است، چشمه بل که در زبان کردی به آن کانی بل می گویند یکی از استثناهای طبیعت ایران و جهان است که به خاطر ویژگی ها و موقعیت جغرافیایش یکی از نمونه های نادر و استثنای طبیعت میباشد ، دبی این چشمه چهار هزار لیتر در ثانیه است یعنی در هر ثانیه چهار هزار لیتر خروجی آب دارد که از این نظر هیچ چشمه ای در دنیا مشابه چشمه بل نیست و همچون رودی خروشان، حجم عظیمی از آب پاک و قابل شرب را از دل کوه‌های اورامان کردستان بیرون می‌کشد و می‌تواند آب شرب شهری با ٢‌میلیون نفر جمعیت را تامین کند. ویژگی دیگر کانی بل اهمیت تاریخی این چشمه در نزد مردمان کردستان است به طوری که فرهنگ چندین هزار ساله اورامانات با خروش این چشمه عظیم چنان عجین گشته که همواره در ادبیات شفاهی و فولکلوریک مردم منطقه نمود داشته و پیوند خورده و محبوبیت بی نظیری در دل مردمان کردستان دارد حال با در نظر گرفتن این ویژگیها و موارد دیگر چشمه بل در آستانه خفه شدن توسط سد داریان است ، سدی که به مانند غده ای سرطانی علاوه برخفه کردن چشمه بل اکوسیستم منطقه را به کلی نابود و تغییر میدهد.جناب روحانی هنوز داغ اتش جنگلهای زاگرس سرد نشده بحث ایجاد سدها در کردستان به خصوص سد داریان بیشتر و بیشتر دل این مردم تلاشگرومظلوم را رنجانیده است . .
آقای رئیس‌جمهور! یادتان نرود پیرزنی را که برای وداع با سیروان آمد و رو به آن نماز خواند و دل‌ها را به لرزه آورد. بگذارید این پیش‌بینی‌ها، فقط یک رویای شیرین نباشد. نشان دهید که ظرفیت و هوشمندی نظام مدیریتی ما بسیار بالاتر از این حرف‌هاست. همه چشم‌انتظار شمایند. به‌ویژه جوانان اورامان که دوست دارند باز به کشاورزی و چیدن انار از باغ‌های دره سیروان فکر کنند و خواب ترسناک حاشیه‌نشینی، دست‌فروشی و آوارگی در پاوه، سنندج و تهران را نبینند. حتی حیات‌وحش مناطق حفاظت‌شده شاهو و کوسالان هم این روزها دعا می‌کنند؛ آن‌ها که غصه‌دار تفکیک و از هم گسستگی زیستگاهشان به‌واسطه دریاچه سد هستند.در هر پروژه و طرحی باید توسعه یافتگی فرهنگی را در نظر بگیریم و شاخص های فرهنگی آن منطقه را به عنوان پارامترهای نگاه توسعه نگر محسوب کنیم.به عنوان نمونه تخریب کانی بل و آبگیری سد داریان و همچنین سد بلبر علاوه بر اینکه باعث مهاجرت جمعیت زیادی از منطقه خواهد شد به همان نسبت زمین های کشاورزی حاصلخیز و باغات پر ثمر در زیر آب مدفون خواهد شد و این علاوه بر اینکه آوارگی افراد را موجب می گردد و به حاشیه نشینی شهرها می افزاید در دراز مدت موجب چالش در امنیت منطقه به دلیل غیر سکونتی شدن آن منطقه خواهد شد.به همین خاطر باید تعریف از امنیت ملی همه جوانب را در نظر بگیرد و علاوه بر توجه به فاکتورهای انسانی عوامل محیطی٬ تاریخی و زیست محیطی را از مصادیق بارز امنیت ملی به نظر آوریم.
آقای رئیس‌جمهور! در پایان خواست ما انجمن ها و نامه اخیر با امضای ۳۰۰۰نفر از اساتید و روحانیون واحزاب و فعالان محیط زیستی کشور پیگیری و نجات کانی بل است که انتظار می رود با مدیریت و تلاش همیشگی شما این «زیان جبران‌ناپذیر ابدی» را به یک «دستاورد ماندگار تاریخی» تبدیل کنیم.

باتشکر و احترام
شبکه انجمن های محیط زیستی استان کردستان

رونوشت :

وزیر محترم نیرو .
خانم ابتکار رئیس محترم سازمان حفاظت محیط کشور.
جناب محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست .
استاندار محترم استان کردستان .
مدیرکل محترم حفاظت محیط زیست استان کردستان .
bl

نوشته شده توسط جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ 2,613 بازدید
دسته : اخبار
https://www.pajinngo.ir/?p=5135