انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

پاژین

انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

آیا می دانستید : وجود پوشش گیاهی به منزله ذخیره آب در کوهستان و منابع زیرزمینی منطقه بوده و از این طریق طبیعتی با نشاط و زیبا خواهیم داشت.

شرکت اعضای پاژین در مراسم ۲۸ مین سالگرد بمباران شیمایی سردشت

     یکشنبه, ۷ تیر , ۱۳۹۴  اعضای پاژین با شرکت در مراسم ۲۸ مین سالگرد بمباران شیمایی سردشت یاد و خاطره جانباختگان مظلوم سردشتی را گرامی داشتند و اعلام نمودند که استفاده از سلاح های شیمیایی علاوه بر اثرات مرگبار آن بر انسانها باعث آلودگی محیط زیست و مرگ جانوران و پرندگان و گیاهان منطقه شده و صدمات جبران ناپذیری را به محیط زیست منطقه برای سالیان متمادی وارد کرده است ، پاژین استفاده از این مواد شیمیایی را که تعادل بیولوژیک زیستی را به هم می زند مردود می داند و صلح و آشتی را برای همه آرزو دارد .

(نه به سلاح، نه به خشونت، آری به صلح، آری به دوستی)

sardasht1

sardasht9sardasht11sardasht8sardasht5 sardasht6 sardasht7   sardasht10

      لازم به ذکر است که عصر روز هفت تیرماه سال ۱۳۶۶ شهر سردشت با غرش رعد آسای هواپیماهای جنگی رژیم عراق ، آرامش شهر به هم ریخت و در یک لحظه با انداختن بمبهای ویرانگر  چند نقطه شهر را مورد اصابت قرار دادند  در چند لحظه اول مردم فکر می کردند بمباران عادی است و برای کمک به آسیب دیدگان در محل حاضر شدند ناگهان متوجه شدند  بوی متعفن گازهای شیمیایی به مشام می رسد همه وحشت زده به این طرف و آن طرف می دویدند زن و مرد،کوچک و بزرگ،پیرمرد و جوان در کوچه ها و خیابانها و در زیرزمین خانه ها افتاده و صدای ناله همه جا را فرا گرفته ،طفلان بی مادر وزنان و مردان داغدار از مصدوم شدن کسان خود هراسان و بی مقصد به این سو و آن سو می دویدند. همه به طرف بیمارستان و درمانگاههای شهر می دویدند و با پر شدن آنان مصدومین و مجروحین را به شهرهای بانه و سقز اعزام  نمودند  .

      اینک صدها تن با اثرات مرگبار این فاجعه بزرگ دست به گریبانند و خانواده ها داغدار و ماتم زده آنان تا آخر عمر با سرفه های مرگبار ، زندگی خود را بسر می برند . ننگ و رسوایی بمباران مردم بی دفاع سردشت تا ابد بر تارک ظالمان باقی ماند و آیندگان و انسانهای آزاده جهان همواره به مسببین این واقعه نفرین خواهند فرستاد . تا کنون ۱۱۸ تن از مردم بیگناه در اثر این بمباران شیمیایی شهید شده اند و هر ساله به مناسبت سالروز بمباران شیمیایی یادواره ای برگزار می گردد و انجمن های مدنی و مردم ، یاد و خاطره جان باختگان مظلوم سردشتی را گرامی می دارند.

نوشته شده توسط یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ 4,866 بازدید
دسته : سمینارها
https://www.pajinngo.ir/?p=4499