انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

پاژین

انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

آیا می دانستید : وجود پوشش گیاهی به منزله ذخیره آب در کوهستان و منابع زیرزمینی منطقه بوده و از این طریق طبیعتی با نشاط و زیبا خواهیم داشت.

نامه سرگشاده پاژین به استاندار کوردستان در خصوص رعایت کردن موازین و استانداردهای محیط زیستی در پروژه آرببالند

استاندار محترم کردستان جناب آقای مهندس عبدالحمید زاهدی

با سلام خدمت جنابعالی ، به استحضار میرساند شهرستان بانه ، دارای منابعی طبیعی از قبیل جنگل ها و مراتع وسیع ، بوده و حفظ این منابع نه تنها در جهت منافع این شهر که تامین کننده منافع کل کشور است. همانگونه که مستحضرید بخش عظیمی از آب کشور از رشته کوههای زاگرس تامین شده و به علاوه جایگاه زاگرس ، جهت مقابله با بحران ریزگردها ، جایگاهی ممتاز و ویژه است. بی شک حفظ منابع طبیعی شهرستان بانه که خود، بخشی از زاگرس است ، وظیفه ای اخلاقی و ملی است. لازم به ذکر است در این میان حفظ منابع طبیعی کوه آرببا به عنوان مهمترین نماد این شهرستان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و تخریب آن تبعات بسیار اسفباری به دنبال خواهد داشت همانگونه که مستحضر هستید ، مدتی است پروژه آرببا لند و احداث تله کابین در این مکان به غایت زیبا ، مطرح است. در این رابطه توجه جنابعالی را به چند نکته جلب میکنیم:

۱-در شهرستان بانه پدیده زمین خواری ، در حد بسیار وسیعی وجود دارد به گونه ای که بخش وسیعی از توسعه محدوده شهر ، نه از طرق قانونی که با روش های غیرقانونی و زمین خواری ، انجام شده است. در چنین شرایطی وجود طرح آرببا لند بیش از پیش ، توجه زمین خواران را به این نماد زیبا جلب کرده و از همین الان فنس کشیهای زیادی توسط زمین خواران در اراضی ملی آرببا ، به چشم میخورد. متاسفانه کار فرمای این پروژه به هیچ وجه این مطلب را در نظر نگرفته و پیش بینی های لازم را انجام نداده است.

۲-این پروژه دارای ارزیابی زیست محیطی نارسا و غیر قابل قبولی بوده و حتی مراحل قانونی از جمله اخذ مجوز از محیط زیست را نیز طی نکرده است. بدیهی است در این شرایط اجرای این پروژه ، اصول نباید شروع میشد.

۳-تملک زمین های این پروژه ، هنوز صورت نگرفته است. بی شک شروع عملیات اجرایی ، قبل از تملک های لازم ، در آینده نه چندان دور شهرداری را در برابر مشکلی بزرگ قرار خواهد گذاشت و مبالغ کلانی از بودجه شهرداری ، صرف این تملک ها خواهد شد. این در شرایطی است که همین الان نیز شهرستان بانه از کمبود اعتبارات لازم برای عمران و آبادانی شهر ، رنج می برد.

۴-کوه آرببا یکی از منابع آب شرب این شهر بوده و زمانی تنها منبع تامین آب شرب بانه بود. هر گونه کار غیر کارشناسی منجر به آلوده سازی این آبها و حتی محو این آبهاخواهد شد. این در شرایطی است که هم اکنون نیز با بحران کمی آب شرب روبرو هستیم . بدیهی است که هرگونه کار غیر کارشناسی ، در این زمینه نیز بحران آفرین خواهد بود.

۵-با توجه به نقیصه جدی نبود مدیریت واحد شهری در قوانین کشوری و عدم هماهنگی ادارات مرتبط و در بسیاری اوقات عملکرد متناقض آنها ، انجام چنین پروژه هایی مستلزم دقت بسیار بوده و در این شرایط بار گران مواجهه با این مشکلات و انجام هماهنگی های لازم، بر دوش جنابعالی است.

۶-این طرح نیاز به بررسی مجدد و بازبینی مطالعات و طراحی دقیق بر اساس واقعیت موجود داشته و تغییر طرح برای برآورده کردن الزامات زیست محیطی و دیگر شرایط اقلیمی از جمله کمبود آب ، الزامی است. بررسی مجدد خدمات رسانی از جمله : آب ، برق و گاز و مخابرات و مسیر یابی برای این امور ، انجام نشده است.

۷- مشکلات ترافیکی و راههای دسترسی بە پروژه تعریف دقیق و طراحی نشده و باعث معضلات آتی برای شهر خواهد شد.

۸- این انجمن نه تنها مخالف توسعه شهر در زمینه های گردشگری ، صنعت و سایر زمینه ها نیست، بلکه از مدافعان آن نیز میباشد و در تعامل صحیح و دلسوزانه با ادارات محترم ، همواره پیشرو بوده است. لذا انتقادهایمان به دلیل نگرانی های واقعی و سرنوشت این دیار است و لاغیر. و در جهت رفع این مشکلات ، کارشناسان این انجمن ، بدون هیچ چشمداشتی ،از هر گونه همکاری دریغ نمی نماید.

با تشکر و احترام
هیات مدیره انجمن پاژین
۱۳۹۵/۰۳/۰۹
Arbbaland

صفحات مرتبط:

۱– درخواست تاییدیه “ارزیابی زیست محیطی” پروژه آرببالند (نامه به اداره محیط زیست)

۲- تحقیق و ارزیابی زیست محیطی طرح نمونه گردشگری آرببا

۳  اکوسیستم آرببا از همه طرف در معرض تخریب

۴ ایجاد کمربند سبز اطراف شهر (نامه به فرمانداری بانه)

۵- دوزین مظلوم !!!

۶چند نکته درباره طرح نمونه گردشگری آرببا 

نوشته شده توسط دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ 4,416 بازدید
دسته : بیانیه های پاژین
https://www.pajinngo.ir/?p=5829