انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

پاژین

انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

آیا می دانستید : وجود پوشش گیاهی به منزله ذخیره آب در کوهستان و منابع زیرزمینی منطقه بوده و از این طریق طبیعتی با نشاط و زیبا خواهیم داشت.

نقدی بر ادعاهای ایران در نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل معروف به COP 26

نوشته ای از :حمید رضا رمضانی ( کارشناس ارشد آب و کشاورزی / دماوند )

رهبران جهان و طرفداران محیط زیست در گلاسکو اسکاتلند برای نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد معروف به ( COP 26 ) گرد هم آمدند و تمام کشورها سعی در شرکت بموقع در این اجلاس را داشتند تا بتوانند قدمی در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در کره زمین بردارند.

❄️ در این بین جناب دکتر ( علی سلاجقه ) ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ایران بهمراه هیات عالی رتبه در این اجلاس شرکت فرمودند و به ایراد سخنرانی پرداختند ، ولی نکته قابل تامل اینجاست که جناب دکتر سلاجقه فرمایش کردند ( جمهوری اسلامی ایران برنامه بلند پروازانه برای مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی دارد ) بر خود لازم دانستم چند نکته را خدمت جناب دکتر سلاجقه جهت اطلاع یادآوری عرض کنم :

۱ ) جناب دکتر هنوز ۸۰% پروژه های مشمول ارزیابی زیست محیطی وزارت نیرو فاقد مجوزات زیست محیطی هستند.

۲ ) در کشور ایران بیش از ۱ میلیون حلقه چاه آب عمیق خودنمایی میکند که آب را بی محابا از عمق سفره های آب زیرزمینی به بالا میکشند و صرف کشاورزی نامتوازن میشود.

۳ ) از ۳۱ استان ایران در ۲۹ استان ما با بحران فرونشست بیش از حد زمین مواجه ایم.

۴ ) معدل فرسایش خاک در ایران ۴ برابر معدل جهانی است و سالانه در هر هکتار بین ۱۶ تا ۲۰ تن فرسایش خاک داریم .

۵ ) تعداد چشمه های کانون ریزگرد ایران روز به روز در حال افزایش است.

۶ ) خشک شدن تالابها کشور ایران با مخاطرات بسیار پیچیده و جدی مواجه شده است.

۷ ) تمام مراتع ایران به دلیل اعطای مجوزات به افراد خاص در حال نابودی است .

۸ ) به فرموده ریاست اسبق سازمان حفاظت محیط زیست ( جناب کلانتری ) حتی یک رودخانه در استانهای شمالی ایران وجود ندارد که تحت تاثیر آلودگی میکروبی و آلودگی شیمیایی و فلزات سنگین نباشد .

۹ ) بیش از ۵۰% جنگلهای شمال ایران ( هیرکانی ) با قدمت ۴۰ میلیون ساله تعمدا نابود و تبدیل به ویلاسازی شده است .

۱۰ ) پارکهای ملی ایران توسط چپاولگران در حال نابودی است.

۱۱ ) حال زار امروز دریاچه ارومیه حاصل بی تدبیری و بی درایتی و خودخواهی آن مدیرانی است که حقابه ۸۰/۰۰۰/۰۰۰ متر مکعبی دریاچه ارومیه را فدای کشت و کشاورزی نامتوازن ( سیب ) در استان آذربایجان غربی کردند و . . . .

 

❄️ جالب اینجاست که کشور ایران جزء ۱۰ کشور اول تولید کننده کربن دنیاست.

❄️ حال باید از جناب دکتر سلاجقه سوال کرد ( جناب دکتر با وجود چنین وضع ناپایداری در محیط زیست در حال مرگ ایران این برنامه بلند پروازانه دولت محترم سیزدهم و جنابعالی چیست ؟؟

❄️ آیا با چنین سوخت‌های بی کیفیت فسیلی و از طرفی حتی تولید کمتر از ۱ مگاوات برق از انرژی تجدیدپذیر ما چگونه میتوانیم مدعی داشتن برنامه بلند پروازانه در ارتباط با پیامدهای لازم تغییرات اقلیمی داشته باشیم.

❄️ جناب دکتر سلاجقه کشور ایران منبع بی انتهای انرژیهای تجدیدپذیر ( خورشیدی ، بادی ، ژئوترمال ) است ولی مدیران و مسئولین در ایران فقط و فقط بسنده به مصرف ( نفت ) و ( گاز ) به بدترین شکل ممکن کرده اند ، آیا واقعا طرح ها ، ایده ها و برنامه های جنابعالی حریف مافیای وحشتناک در کشور ایران میشود.

❄️ آیا با چنین وضع ناهمترازی که مدیران سطوح بالایی و میانی عامل این توسعه کاملا ناپایدار در کشور ایران هستند ، جنابعالی چگونه از برنامه بلند پروازانه زیست محیطی صحبت میفرمایید .

❄️ در ایران حتی به قلل مرتفع و برفگیر و سلسله جبال و خط الراس ها هم رحم نکردند ، این چه برنامه بلند پروازانه ای میتواند باشد که این همه ضعف و کاستی و لجام گسیختگی را بتواند پوشش دهد .

حمید رضا رمضانی ( کارشناس ارشد آب ،،، دماوند ) تاریخ ۱۴۰۰/۸/۲۰

نوشته شده توسط جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ 1,257 بازدید
دسته : اخبار ، نقد علمی
https://www.pajinngo.ir/?p=10484