انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

پاژین

انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

آیا می دانستید : وجود پوشش گیاهی به منزله ذخیره آب در کوهستان و منابع زیرزمینی منطقه بوده و از این طریق طبیعتی با نشاط و زیبا خواهیم داشت.

هایدگر و فلسفه تخریب طبیعت

هایدگر و فلسفه تخریب طبیعت

در آن میدانی که تکنولوژی نسبت خود را با حقیقت به کنار می گذارد( یعنی دیگر نمی تواند خود را از طریق نقد ردیابی کند)، نیرویی آفریده می شود که جز تخریب حیات و از خود بیگانه کردن انسان حاصلی ندارد و فردیتی به وجود می آید که میدان همبستگی معرفتانه خود را در پیوند با تبار هستی شناسانه انسان فراموش می کند. حیوانی به وجود می آید که امنیت خود را بر صفحه یی لغزان و ناپایدار چنان تعریف می کند که چاره یی نیست جز آنکه به صورتی ایستا در مرکز آن قرار گیرد، آن هم در حالی که دیگران را از بلندای این صفحه زندگی ساقط کرده است. او نه صاحب آن فردیت عاشق و ذات هستی بخش، بلکه صاحب آنچنان فردیتی است که مدام ناچار است رابطه خود را برای بقایش از هستی متعالی کننده اش قطع کند.

او از یک ذات شناسنده به ذاتی اسیر کمیت ها و تکرار تبدیل می شود و میدان حضور جاودانی خود را نه در تعالی جانش از طریق انکشاف حقیقت که در تمرکز قدرتی جست و جو می کند که با مرگش به سهولت از او جدا می شود. حقیقت برای چنین انسانی چیزی جز تفسیر رابطه اقتدار با کمیت های جدا شونده نیست. و جاودانگی نیز چیزی جز ایجاد فرزندی که سنگی بر گوری باشد تفسیر نمی شود. میراثی که او بر جا می گذارد، ذخیره یی انفجاری و ویرانگر است .

در اینجا جای این پرسش باز می شود که اگر تعرض به طبیعت را برای نظام بخشی واقعیت و تبدیل آن به یک منبع ذخیره انجام دهیم ، پش چرا نمی توانیم این نظام بخشی را به شناختی از طبیعت که آن را آلوده نسازیم تبدیل کنیم ؟ جواب را هایدگر در همان فعالیت این مجموعه برای ذخیره سازی، یا خود را تبدیل کردن به منبعی برای ذخیره ساختن ، جست وجو می کند ، یعنی این منبع مدام سهم طبیعت را غارت کرده و به خود اختصاص می دهد و چون در درون اکنون های این رویدادها فعال است نمی تواند ازافقی زمانی ( گذشته و به خصوص آینده ) به این رویدیدها نگاه کند. به عبارت دیگر او قدرت طبیعت را به قدرتی اجتماعی بدل می کند که هیچ تناسبی با آن قدرت ندارد و به همین دلیل از نقد قدرت در این روند می گریزد. با این حال از نقد گریزی نیست. چرا که همین نقد موجب زایش قدرت می شود. اما نکته مهم تر آن است که سوداگری ، چه در شکل خصوصی و چه در شکل دولتی خود در دوره ماشین فیزیکی ، به این منبع ذخیره به مثابه یک نیروی قوی تبدیلی به سرمایه نگاه می کند و از این روی تمام نیروها را برای انکشاف این منابع در جهتی به کار می گیرد، تا بتواند تمامی این منابع را به منبع تجریدی پول تبدیل و آن را مدام ذخیره کند. خبرگزاری مستقل محیط زیست.

نوشته شده توسط دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ 3,097 بازدید
دسته : فلسفی و اجتماعی
https://www.pajinngo.ir/?p=1096