انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

پاژین

انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

آیا می دانستید : وجود پوشش گیاهی به منزله ذخیره آب در کوهستان و منابع زیرزمینی منطقه بوده و از این طریق طبیعتی با نشاط و زیبا خواهیم داشت.

چرا نگران تامین اب شرب هستیم؟

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اخیرا نکاتی گوشزد نموده که در جای خود بسیار نگران کننده وتامل برانگیز است.
این مرکز اعلام نموده که طی۵۰سال گذشته.امسال کم اب ترین سال بوده است.
درسال جاری ۲۸۲ شهر دچار تنش ابی بود ند.این تنش بیشتر در فصل تابستان رخ میدهد.
تنش ابی وضعیتی است که میزان مصرف آب شرب بر تولید آن پیشی می‌گیرد.
این مرکز بدرستی اظهار داشته که تنش ابی بصورت بروز نارضایتی اجتماعی درمیاید و به چالش امنیتی تبدیل می‌شود واگراین نارضایتیها با دیگر تنشهای اقتصادی وقومی در آمیزد خطرناک است.
باید گفت که چالش اقتصادی همچون تورم و گرانی موجود است وکسی نمی تواند آن را انکار کند.
تامین آب استان‌های همجوار کردستان که ترک زبانند از سدهای کردستان که کرد زبانند در صورت تامین نشدن آب شرب مردم شهرهای کردنشین ممکن است به تنشهای قومی بینجامد.
راهکار چیست؟
درست است که منبع اب.بارش باران و برف است وما سالهای کم بارشی تجربه کرده ایم.اما حاکمیت و مدیریت اب نقش اساسی دارد.دربانه دوسد وجود دارد که مطابق گفته مدیران در ساخت آن دقت نشده ونشتی دارند.ایا باید تاوان این کم کاری را مردم بکشند؟ یا مدیران باید جوابگوی وضع موجود باشند.
کار دیگری که در کوتاه مدت می توان انجام داد.تامین آب شرب بانه از دو سد همجوار ویسک یاچراغ ویس است.هرگونه به تاخیر انداختن این امر به بهانه ساختن سدهایی دیگر در بانه که علاوه بر تامین دلایل نیاز سنجی پروژه‌هایی زمان بر هستند.وضعیت را بحرانی میکند.
لازم است مدیران حوزه آب علاوه برتامین آب شرب مردم بر کیفیت آن نیز از نظر وجود نیتراتها نظارت کنند.هر گونه سهل انگاری ممکن است این پیشداوری را ایجاد کند که مدیران حوزه آب شهرستان بانه از بردباری ونجابت این مردم سو استفاده میکنند.
ما در وقت خود و به بهانه‌های مختلف مردم را به صرفه جویی در مصرف آب دعوت نموده ایم.که این اقدام نمی تواند نافی انجام وظایف نادرست مدیران باشد.بلکه انها هم باید کار خودرا درست وبادقت انجام دهند.

✍🏼فتاح امین زاده

نوشته شده توسط چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ 1,373 بازدید
دسته : امور مربوط به آب
https://www.pajinngo.ir/?p=10441