انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

پاژین

انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

آیا می دانستید : وجود پوشش گیاهی به منزله ذخیره آب در کوهستان و منابع زیرزمینی منطقه بوده و از این طریق طبیعتی با نشاط و زیبا خواهیم داشت.

کشف قاره هفتم

q
این مجموعه زبالۀ پلاستیکی شناور در آب‏های اقیانوس آرام، به طور اتفاقی در سال ۱۹۹۷ توسط چارلز مور، پژوهش‏گر محیط زیست و دریانورد اسکاتلندی کشف شد. ولی طی ۱۵ سال اخیر، با وجود هشدارهای پیاپی وی و خصوصاً فعالان دفاع از محیط زیست سازمان “گرین پیس. Greenpeace” ، نه تنها برای مقابله با این پدیده آلاینده اقدامی نشده است، بلکه به دلیل افزایش تولید فراورده ‏های پلاستیکی و رها کردن زباله‏ های پلاستیکی در طبیعت و در اقیانوس‏ها، مساحت “قارۀ هفتم” در حال حاضر به اندازه‏ی یک‏سوم ایالات متحدۀ آمریکا و یا به عبارت دیگر، یک‏ سوم قارۀ اروپا افزایش یافته است.

اکنون مساحت “قارۀ هفتم” بالغ بر سه و نیم میلیون کیلومتر مربع اندازه‏ گیری شده است. یعنی به‏‏ طور مثال، شش برابر مساحت کشور فرانسه و بیش از ۵.۳ میلیون تن زبالۀ پلاستیکی، آن را تشکیل می ‏دهد و در اکثر این مجموعه، عمق زباله ‏های قارۀ هفتم به بیش از ۳۰ متر در اعماق اقیانوس آرام محاسبه شده است.

متاسفانه در کشور ما استفاده از کیسه های یک بار مصرف به نوعی رفتار متمدنانه تبدیل شده است. عادی شدن این نحوه ارائه اجناس منجر به تغییر رفتار شهروندان شده است. این رخداد منجر به افزایش میزان تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی شده است.

درحالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته که خود این فرهنگ را در برهه های زمانی مختلف تجربه کرده اند، استفاده از این مواد کاهش یافته است. در این کشورها استفاده از کیسه های پارچه ای به مراتب رایج تر از استفاده از کیسه های پلاستیکی است. دلیل آن هم آشنایی بیشتر مردم با مضرات این کیسه ها و خطراتشان در طبیعت است.

طبق آمار جهانی روزانه ۵/۳ میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می شود که سهم ایران در تولید زباله به ۴۰ هزارتن در روز می رسد که ۱۵/۱درصد تولید زباله جهان است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در نشنال جئوگرافیک هر سال حدود ۵۰۰ میلیارد تا ۱ تریلیارد کیسه پلاستیکی در سراسر جهان تولید و مصرف می شود. اما تنها ۱% از این مقدار پلاستیک، بازیافت می شوند. علت این است که بازیابی کیسه های پلاستیکی بسیار گران و هزینه بر است. کریستین ساینس مانیتور هزینه تقریبی بازیافت هر تُن کیسه پلاستیکی را حدود ۴۰۰۰ دلار برآورد می کند در حالیکه که همین مقدار پلاستیک بعد از بازیافت تنها ۳۲ دلار ارزش خواهد داشت.

۲۱ تیرماه جاری، روز خرید بدون نایلکس و بدون ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی در فروشگاه‌ها و میادین تره‌بار شهرداری‏ها است. این روز که «روز بدون نایلکس» نامگذاری شده و با شعار «امروز یک کیسه پلاستیکی کمتر» در دستور کار قرارگرفته است.

شهرداری‏ها باید ملزم به حمایت از صنایعی شوند که اقدام به تولید پاکت ها و ظروف یک بار مصرف قابل بازیافت می نمایند. فروشگاه های وابسته به شهرداری ملزم شوند که ظرف زمانی مشخص جهت کاهش مصرف و عرضه کیسه های پلاستیکی برنامه های خود را ارائه نمایند.

dechets_marins great-pacific-dump-FunMihan_COm images

 

نوشته شده توسط شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ 4,361 بازدید
دسته : اخبار ، علمی و آموزشی
https://www.pajinngo.ir/?p=2654