انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

پاژین

انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه ( پاژین ) تاسیس 1378

آیا می دانستید : وجود پوشش گیاهی به منزله ذخیره آب در کوهستان و منابع زیرزمینی منطقه بوده و از این طریق طبیعتی با نشاط و زیبا خواهیم داشت.

بازدید “انجمن پاژین بانە” از اجرای طرحهای آبخیزداری، بە همراە ادارە منابع طبیعی و آبخیزداری در منطقە برویشکانی از توابع بانە.

🔶روز شنبه ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ به دعوت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بانه، انجمن پاژین از طرحهای تحت عنوان آبخیزداری در روستای برویشکانی بازدید کرد که توسط اداره مذکور در سالجاری اجرا شده است که هدف مهم آن جلوگیری از رسوب زود هنگام در سد کیله(عباس آباد)و.افزایش عمر مفید آن می باشد.

به گفته اقای صالح زاده رئیس اداره منابع طبیعی بانه ، مشابه چنین طرحی در حوضه نمشیر که از سرشاخه آبهای منتهی به سد ویسک می باشد در همین سال در حال اجرا است.طبق اظهارات ایشان کل بودجه برای انجام چنین طرحهایی برای سالجاری مبلغ یک میلیارد و یکصد میلیون تومان(۱/۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰) بوده که صرف ایجاد سدهای رسوب گیر گابیونی و ملاتی می شود. همچنین مبلغ یکصدو چهل و هشت میلیون (۱۴۸/۰۰۰/۰۰۰)تومان صرف بذرکاری به روشهای مختلف از جمله کپه کاری و بذر کاری و ….. می شود.به گفته اقای صالح زاده در سال ۹۷ عملیات ابخیز داری در دو حوزه ننور(روستای برویشکانی-ندر -قول استیر) و بخش نمشیر روستاهای (شینان-منیجلان نجنه علیا، و کشنه) بالغ بر ۴۷۹۴ متر مکعب است که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حال اجرا است.

بطور کلی اهداف طرحه آبخیز داری شامل موارد زیر است: جلوگیری از وقوع سیل.کاهش فرسایش خاک.افزایش منابع آبهای زیر زمینی.جلوگیری از پر شدن مخازن سدها . تامین آب. افزایش میزان علوفه مراتع و کمک به دامداری، اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی

در ضمن توضیحات مسئول محترم اداره منابع طبیعی اشاره به مواردی داشتند که برای هر شنونده ای تکان دهنده است. مثلا متوسط سالانه میزان فرسایش خاک در اروپا دو تن، در افریقا هفت تن و در ایران ١٠ تن می باشد که این امار از سوی سازمان خواروبار جهانی بیان شده و به منزله زنگ خطری برای ما می باشد.متوسط سالانه میزان بارندگی در جهان ٨۶٠ میلیمتر و در ایران ٢۴۵ میلیمتر حدود یک سوم جهانی است.این رقم برای بانه حدود ٧۵٠ میلیمتر است که به متوسط جهانی نزدیک است.متوسط سالانه فرسایش آبی در امریکا و اروپا یک تن و افریقا هفت تن در هکتار است اما در ایران بین ١۵ تن تا ٢٣ تن در هکتار است که بسیار نگران کننده است. بطور کلی حدود١٠٪؜ فرسایش خاک جهان به تنهایی در ایران صورت می گیرد.اگر چه برای فرسایش خاک عواملی مانند، بارندگی،شیب زمین، پوشش گیاهی خاک و عوامل انسانی تاثیر دارند. مشاهدات نشان می دهد که در فرسایش خاک در ایران و از جمله بانه نقش عامل انسانی موثر بوده است از جمله شخم در جهت شیب زمین ، چرای بی رویه در مراتع، بهره برداری سنتی از منابع از جمله آب.

متاسفانه به علت افزایش جمعیت و تغییر در نیازهای انسان بویژه در سالهای اخیر باعث شده که نوعی عدم توازن بین نیازهای سیری ناپذیر انسان و محیط و امکانات محدود طبیعت بوجود می اید.بر همه این عوامل اضافه کنیم اثرات مخرب ابزار الات ماشینی مانند تراکتور، اره برقی و غیره که اثرات تخریبی جبران ناپذیری بر محیط زیست بوجود اورده است.

ما ضمن اینکه از تلاشهای اداره منابع طبیعی و ابخیزداری برای جبران خسارتهای ایجاد شده استقبال میکنیم . اما با توجه به حجم خسارات، بودجه در نظر گرفته شده برای یکسال را ناکافی می دانیم و از اداره منبع طبیعی خواستاریم تا با رایزنی با مقامات بالاتر درصدد جذب بودجه بیشتر برای این کار باشند.

بازدید امروز از اجرای طرحهای مزبور برای انجمن پاژین از یک نظر خوشحال کننده بود. بعد از آن همه کنترل اتش سوزی ، قطع درختان، زمین خواری و …. بالاخره انجام طرح ابخیزداری برای حفاظت از محیط زیست به دست اداره منابع طبیعی شهرستان بانه نوید تغیر نگرش در مسئولین و کوشش برای انجام کار سخت کوشانه را میدهد.

انجمن پارێزەرانی ژینگە بانە(پاژین) به اینگونه اقدامات دست مریزاد میگوید و امیدوار است که همکاری ادارات دولتی و نهادهای مدنی راهگشای حل بسیاری از مشکلات باشد و همچون گذشته در این راه پیشگام و پیش قدم می مانیم.

انجمن پاژین بانە ۲۶ آبانماە ۱۳۹۷

نوشته شده توسط شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ 2,144 بازدید
دسته : اخبار ، امور مربوط به آب ، جنگل ها و مراتع
https://www.pajinngo.ir/?p=9511